onsdag 7 maj 2008

Uppgift inför sem. 3

1.Välj tre av kursmålen och beskriv på vilket sätt du valt att arbetat på för att bli e-smart.
Utmanande, engagerande och roligt.
Jag är ganska nyfiken av mig och i den här e-smartutbildningen var det många nya områden som jag varken hört talas om eller än mindre använt mig av i klassrummet t ex Wikis, web 2.0, del.icio.us, teacherstube och podcasting. Att ta till sig en del av det stora utbudet av digitala lärresurser som finns är tidskrävande, utmanande, engagerande och jätteroligt.
Öka pedagogens digitala kompetens.
Att använda wikispaces i undervsining och att testa på bloggandet har såklart ökat min digitala kompetens.
Öka pedagogernas digitala kompetens enligt vår lokala e-strategi.
På vår skola är it-utrustningen och it-kompetensen undermålig, men sägs nu vara ett "prioriterat" utvecklingsområde. Jag tror att vi tre som gått denna utbildning kan bidra med inspiration och kompetens, när vi nu satt igång arbetet med att gå igenom FFS lokala e-strategi. Vi håller på att utarbeta nya it-mål för elever och ta reda på vilken kompetensutveckling som behövs bland pedagogerna på skolan.

2.Beskriv hur du har arbetat med barnen/eleverna.
Alla elever i min klass har skrivit in på vår gemensamma wikis "Ektorps-OS".Vi samarbetar med två andra klasser på skolenheten.Jag har också använt den nya datorn med webkamera genom att låta eleverna leka framför kameran och spelat in några när de gjort olika framträdande.

3.Hur ska du gå vidare, vad är nästa steg som e-smart?
Eleverna ska scanna in bilder och lägga in vid sina texter och så ska de få ta del av varandras arbeten.
Jag ska vara med och utveckla skolans e-strategi.
Själv vill jag lägga upp en del.icio.us, spela second life och kanske börja blogga på "riktigt".

Inga kommentarer: